מדריך לבחירת יריעות פוליתיאלן לחקלאות

יריעות פוליאתילן, משמשות בעיקר לבתי גידול או חממות של ירקות ומוצרי חקלאות אחרים. יש לבחור יריעת פוליאתילן שמיוצרת מכמה שכבות שמשלבות בתוכן תוספים שונים, המקנים ליריעה תכונות כמו שיפור תנאי האקלים במבנה החממה. חשוב כי יריעות פוליאתילן, תהיינה חזקות ועמידות לאורך זמן. יש לוודא, כי העובי של יריעות פוליאתילן לחקלאות, תהיינה בעובי שבין 120-300 מיקרון. ישנו שימוש היום בטכנולוגיית ייצור חדשנית שניתן להוסיף חמש שכבות וחבילת ייצוב ואף, לעבד כמה חמר גלם שמקנים ליריעה חוזק מכני רב גם בתנאי מזג אוויר קשים במיוחד.

יריעות IR

בגלל שמדובר על יריעות המיועדות לחממות שעליהן לשמור על תנאי מזג אוויר שיהיו סבירים ולא יכלו את היבול, ישנן יריעות IR שמונעות קרינת שמש. התכונה הנוספת של יריעת אלה שהן ניחנות בפיזור האור באופן שווה על החממה, כך שלא ייווצר מצב שבחלק אחד של החממה יהיה יותר אור ובחלקים השונים פחות. ניתן למצוא יריעות שהן אנטי דריפ שמונעות מצבים שונים כמו לחות יתר בחממה שעלולה לגרום למחלות ביבולים השונים.

יריעות פוליאתילן משוריין

יריעות לחיפוי קרקע, יש לרכוש מסוג פוליאתילן משוריין. שמאופיינות בחוזקן הרב. חיפוי נכון של הקרקע, יכול להקטין באופן משמעותי את ההתאיידות של המים, לעודד פעולות אורגניות ומחזור, באמצעות העלאת טמפרטורת הקרקע. ומניעה של גידול עשבי בר. המראה של החממה שעלולה לגרום למחלות ביבולים השונים.

רכישה מושכלת של יריעות פוליאתילן לחקלאות

רוב היריעות המשמשות את החקלאים הן יריעות העשויות מפוליאתילן. חומר זה, הינו חומר בסיסי, שאליו מצטרפים תוספים שמקנים ליריעות אלה, תכונות שיעילות מהבחינה החקלאית שאף מאפשרים בקרה על אקלים החממות.. עובי היריעה, הינו מרכיב מאוד חשוב מהבחינה של עמידותה למשך הרבה זמן. בעבר, היריעות היו נקראות, היות ולא היו בהן מספיק שכבות והם לא עמדו  בתנאי מזג באוויר הקשים והיו נוטות להיקרע או להישחק. היום, פני הדברים השתנו, ניתן למצוא יריעות בעובי של 0.12 מ"מ ויותר. בדרך כלל, יריעה בעובי של 0.12 מ"מ, תספיק לעונת גידול אחת ויריעה בעובי ל 0.15 מ"מ, תוכל להספיק לשתי עונות של גידול.

תוספים מונעי עיבוי

ישנם תוספים מונעי עיבוי ביריעות הפוליאתילן המיועדות לגידולים חקלאיים שמונעים עיבוי, הרעיון הכללי הוא מניעה של הצטברות אדי מים, וטפטוף על הצמחייה. יריעות שלא יהיו בהם מונעי עיבוי, יפגעו במעבר האור בשיעור של כ-20% בהשוואה ליריעה עם תוסף מונע עיבוי. ההיווצרות של תנאים טובים לגידול החקלאי הוא חיוני עם תוספי העיבוי, מה שיגרום לצמחים לגדול באופן בריא וללא פגעים מיותרים. חשוב כי החקלאים ישאלו את יצרני היריעות, לגבי תוסף המונע עיבוי וכן, להקפיד לפרוש את היריעות על פי הוראות היצרן. ישנן יריעות לחקלאות, המונעות ערפל בחממות. שי לציין, כי ערפל, יכול לגרום ללחות מוגברת. כל היריעות הללו, יכולות למנוע גם שימוש עם חומרי הדברה, מה שיכול לחסוך המון לחקלאים השונים.

סרטון תדמית החברה שלנו:

כיצד כדאי לפרוש יריעות פוליאתילן לחקלאות?

נהוג לפרוש יריעות פוליאתילן על גבי המשטח בו מעוניינים למנוע תהליך פוטוסינתזה, שמגביר את גידולם של העשבים השוטים בשטחים חקלאיים וחממות. כאשר אנו פורשים יריעות פוליאתילן לחקלאות, אין מדובר בהדברה אקולוגית בלבד, אלא גם הגנה לאלה המעוניינים להתקין דשא סינטטי. יריעות אלה, נהוג להשתמש בהן להתקנת דשא סינטטי היות והיריעות, מאפשרות למים לחלחל על פני האדמה ומונעות את היווצרותן של שלוליות. העמידות של יריעות אלה בפני תנאי מזג האוויר הקשים, מקנות רק יתרון ארוך טווח. יש לשים לב בעת רכישת יריעות פוליאתילן, שהן עומדות בתקן הישראלי.

חשיבות פיזור האור בחממות

יריעות פוליאתילן, מפזרות את האור החודר לחממות ברמות שונות. במידה וישנם גידולים  אחרים   שהם שרועים, או נמוכי, כדאי שתמצאו יריעות עם פיזור אור נמוך ורמת שקיפות גבוהה, היות ויש קשר בין שני הגורמים. טווח פיזור האור הממוצע, נע בין 40-80%, פיזור או. ההמלצה של היצרנים היא, למצוא יריעות שפיזור האור שלהן נע בין   40-60%, כך שלא יהיה אור גבוה בחממות.  לאחר הרבה ניסויים שונים בענף החקלאות, הוכח כי יריעות פוליאתילן, מונעות מחלות של היבולים השונים, כמו מחלת בארטריטיס וקשיוניה כאשר מדובר על חממות לגידולי פרחים, ייתכן ותהיה השפעה על גוון הפרחים, בגלל קרני ה-UV. החודרות מבעד לפתי האוורור בחממה.

על מה יש להקפיד ברכישה ש יריעות פוליאתילן לחממות?

בישראל, יש כ-65 אלף דונם של גידול ירקות, רובם מכוסים ביריעות פוליאתילן. יריעות אלה, יש להחליף מדי שנה, שנתיים או שלוש. הכל תלוי בעובי ואיכות היריעות, הגידול, סוג המבנה והתנאים החיצוניים שאליהם נחשפות היריעות. ישנם שיקולים שונים שמנחים את החקלאים בבחירה של יריעה חדש, הן מבחינת שיקולים כלכליים והן מקצועיים. בשנים האחרונות, אנו עדים מגוון רב של יריעות תרמיות שמוצעות לחקלאים השונים ברמות שונות,, אם ברמה תרמית נמוכה שמאפיינת יריעות עבור מנהרת עבירות ולגידולים חד שנתיים ועד ליריעות בעלות תרמיות גבוהה יותר וכן, רמת שקיפות גבוהה ועמידות טובה נגד בלאי הנובע  מחשיפה לשמש ולחום.

ברכישה של יריעות לחקלאות יש להקפיד על:

  • רכישת יריעה בעלת תו תקן ישראלי.
  • שמירה על תווית הזיהוי של הגליל בתיקיה מתאימה למשך 3 שנים.
  • עובי יריעה למנהרות עבירות צריכה להיות  100 מיקרון.
  • עובי יריעה לחממות 120 מיקרון.
  • היריעות חייבות לכלול שקיפות מקסימלית, תרמיות, מניעת עיבוי ועמידה בפני קרינת UV.
  • הקפדה על פריסה נכונה.
  • פריסה של היריעה בשעות הקרירות של היום ומתיחה של היריעה עם ההתחממות.
  • צביעת הקשתות בחומר אקרילי לבן.
  • אחסון הגלילים במקום קריר.
  • רכישה של כמות גדולה יותר של גלילים במקרה של סופה ותנאי מזג אוויר קשים.

   הקפדה על התנאים הללו, תשמור על היבול ועל מנהרת עבירות.

החשיבות של תוספים תרמיים ביריעות פוליאתילן לחקלאות

תנאי מזג האוויר ושמירה על תנאי מזג אוויר נכונים הם חלק מהתכונות של יריעות פוליאתילן המיועדות לחקלאות. יריעות תרמיות מסייעות בחיסכון רב ובעלויות החימום בבתי צמיחה מחוממים ושמירה על החום הרצוי, הנאגר בחממות במשך היום.  ככל שתהיה חסימה ב-IR גבוהה יותר, כך התרמיות תהיה גבוהה יותר. טווח של 50-60%, רמה זו מתאימה למרבית הגידולים החקלאיים. ההבדלים הללו, מהווים משמעות גדולה על התוצאה החקלאית, כמו הגנה בפני קרה. יש לציין, כי אורך חיי התוספים השונים ביריעות זהות לאורך חיי היריעה עצמה. יריעה תרמית גבוהה יותר, תסייע לחקלאים בחיסכון ובעלויות חימום ושמירה מעולה על חום המבנה.

שרוולי מים מפוליאתילן- נגד קרה

על מנת למנוע נזקי קרה בחקלאות, מה שיכול לגרום לנזק רב ליבולים השונים, יש להניח שרוולי מים מפוליאתילן. האנרגיה של החום, נאגרת בשרוולים במשך היום והקרינה משתחררת עם הירידה של המעלות בשעות הערב או הלילה. ישנם גידולים שונים, כמו פרחים למשל שבהם קיימת תאורה שמאפשרת את העלאת הטמפרטורה והגנה על הפרחים או הצמחים השונים. יש לבדוק כי החממה תהיה גבוהה, מה שהוכיח כי הרבה גידולים ניצלו בעת קרה, היות והחממות או המבנה היו גבוהים יותר.

לדף הפייסבוק של החברה לחצו כאן

כותב המאמר – אבנר גולן

לקריאה/כתיבה חוות דעת עלינו לחצו כאן

גלריית תמונות מהאתר שלנו:

לעקוב אחרינו בבלוג הרשמי של אבנר גולן